Utjecaj medija na mentalno zdravlje djece

Roditelji jeste li razmišljali, kako informacije s TV ekrana, interneta, putem video igrica i drugih medija koje „bombardiraju“ svakodnevno našu djecu, djeluju na njihovo mentalno zdravlje?

Prema istraživanju koje je na uzorku od 2700 djece, 2008. g. proveo Hrabri telefon i Poliklinika za zaštitu djece grada Zagreba:

  • 91% djece služi se Internetom, od čega 49% svakodnevno
  • samo 2,5% djece koristi Internet uz prisustvo roditelja, a 49% djece roditelji nikad ne nadziru
  • 41% je bilo izloženo različitim porukama seksualnog karaktera

PAŽNJA

Internet

  1. posve okupira slobodno vrijeme
  2. dugotrajno sjedenje povećava vjerojatnost za nastanak pretilosti
  3. dugotrajno gledanje u ekran može dovesti do problema s vidom
  4. dijete može postat žrtvom zlostavljanja pa i žrtvom pedofila upravo preko Interneta,
  5. mala djeca teško razlikuje stvaran život od „cyber life-a“
  6. i to nije sve….

JESTE LI ZNALI?

  • Puno vremena provedenog pred TV-om povezano je s lošijim uspjehom u školi (J.M.Healy, 1998).
  • Video igrice mogu potaknut agresivno ponašanje kod vašeg djeteta!
  • Puno vremena za kompjutorom (Internet, igre, Facebook...) može uzrokovati poremećaj raspoloženja, slabiji san, koncentraciju i pad imunološkog sustava.
  • Brojne studije su pokazale da izloženost djece nasilnim video igrama, povećava agresivno ponašanje kod djece, a prema jednoj od studija dovoljno je samo 10 minuta igranja nasilne video igre, da se to u testu raspoloženja izmjeri kao agresivne osobine (J.Nikoll, KM.Kieffer, 2005).
  • Prikazujući im nasilje bez ikakvih posljedica mladima se šalje poruka da je nasilje odgovarajući način rješavanja sukoba. Nasilje na TV-u djeluje štetno na mentalno zdravlje djece, ali pri tom roditelji mogu zajedno s djecom pratiti TV program i objasnit im što se prikazuje. S video igrama je drukčije. Kad ih igrate dio ste njih, to znači da sudjelujete u nasilju jer ih igrate (E.Carll, 2005)

Najnovija istraživanja ukazuju i na druge štetne učinke. Iako su djeca u stanju obraditi značajno veću količinu informacija nego prijašnje generacije, zbog smanjene pažnje, pamćenje je manje kvalitetno, a smanjen opseg opažanja otežava rješavanje kompleksnih zadataka i problema koji zahtijevaju pažnju i koncentraciju. Zbog povećane aktivnosti mozga koju izaziva internet, dolazi do preopterećenja mozga, a to povećava vjerojatnost razvijanja poremećaja raspoloženja (depresije, anksioznosti i sl.), slabijeg sna, koncentracije i slabljenja imunološkog sustava, razvija potrebu za većom količinom podražaja iz okoline i potrebu za traženjem uzbuđenja (I. Jukes, A. Dosay 2006; C. Rowan, 2009).

Elektronički mediji danas su sastavni dio našeg života i imaju važnu ulogu u emocionalnom razvoju, ponašanju i intelektualnom funkcioniranju djece i mladih. Kao i većina stvari, suvremena tehnologija i internet kao njen najrašireniji produkt, imaju svoje dobre i loše strane. Kao stručnjaci i roditelji moramo biti duboko svjesni njihovih mogućih štetnih učinaka s dalekosežnim posljedicama na djecu čiji je mozak u razvoju. Iz tog razloga naša je dužnost da napravimo sve što je u našoj moći da to spriječimo.

 

SAVJETI

  • okružite dijete ljubavlju i pažnjom, čitajte mu priče prije spavanja dok je malo i razgovarajte o pročitanom
  • osmislite skupa s djetetom njegovo slobodno vrijeme, potičite ga da se bavi sportom, rekreirajte se zajedno
  • ograničite i kontrolirajte vrijeme i sadržaje koje prati putem malih ekrana i na Internetu, gledajte i komentirajte sadržaje zajedno
  • zajedno s djetetom planirajte sadržaje koje će gledati na TV-u
  • zajedno tražite putem Interneta zanimljive sadržaje vezane za školu, kućne ljubimce, sport...
  • potičite dijete da bira igre koje razvijaju mišljenje, kreativnost i empatiju, izbjegavajte igre nasilnim sadržajem, igrajte igre s djetetom
  • razvijajte kritičko mišljenje kod djeteta, objasnite mu da ne treba vjerovati svemu što pročita online
  • razgovarajte s djetetom o opasnostima koje vrebaju na Internetu, Facebooku i sl., saznajte lozinku koju koristi vaše dijete
  • kompjutor i TV držite u dnevnoj sobi
  • instalirajte softver za filtriranje sadržaja.

RODITELJI

 Informirajte se i zaštitite djecu od negatiovnih učinaka medija. Uzmite stvar u svoje ruke!

 

Literatura:

  1. Sigurnost djece na Internetu; Dostupno na: http://www.os-brodarica.skole.hr/sigurnost-djece-na-internetu.pdf

  2. Dijete na Internetu; Dostupno na: http://www.hrabritelefon.hr/hr/stranica/64/dijete-na-internetu

  3. APA Calls for Reduction of Violence in Interactive Media Used by Children and Adolescents; Dostupno na: http://www.apa.org/news/press/releases/2005/08/video-violence.aspx

  4. Resolution on Violence in Video Games and Interactive Media; Dostupno na: www.apa.org/about/policy/interactive-media.pdf

  5. Childhood exposure to televised violence may predict aggressive behavior in adults; Dostupno na: http://www.apa.org/monitor/may03/childhood.aspx

  6. Psychologists' research on video games is focus at Capitol Hill summit; Dostupno na: http://www.apa.org/monitor/nov00/hillsummit.aspx

  7. When the Media Is the Parent; Dostupno na: http://www.psychologytoday.com/blog/when-the-media-is-the-parent/201207/the-media-parent

  8. Linkages Between Internet and Other Media Violence With Seriously Violent Behavior by Youth; Dostupno na: http://www.pediatricsdigest.mobi/content/122/5/929.full

  9. Media Violence and Children's Emotions: Beyond the „Smoking Gun“; Dostupno na: http://www.nwresponsiblemedia.org/articles/MediaViolence.pdf

10.  Exposure to Media Violence May Alter Brain Activita in Nonviolent Children; Dostupno na: http://www.webmd.com/parenting/news/20050610/media-violence-may-affect-childrens-minds

11.  Effects of Violent Video Games on Aggressive behaviour, Agressive Cognition, Agressive Affect, Physiological Arousal, and Prosocial Behaviour: A Meta_Analytic Review of Scientific Literature; Dostupno na: http://pss.sagepub.com/content/12/5/353.full.pdf+html?ijjjkey=dd2b391ae524eaa0fefa3cc4906c44a8cc4d2e4d&keytype2=tfipsecsha

12.  The Impact of Technology on Child Sensory and Motor Development; Dostupno na: http://www.sensoryprocessing.info/CrisRowan.pdf

13.  Understanding Digital Children (DKs); Dostupno na: http://edorigami.wikispaces.com/file/view/Jukes+-+Understanding+Digital+Kids.pdf

 

Matija Čale Mratović dr.med. specijalist školske medicine